MIT KIVÁN A MAGYAR NEMZET.
Szabad, független, demokratikus Magyarországot.
1. Valódi népképviseletet és
többpártrendszert.
Biztosítsák az egyesülés és
pártalapítás szabadságát, a választások
tisztaságát.
2. Rendõrállam helyére jogállamot.
Állítsák helyre a bíróságok
függetlenségét.
3. Közteherviselést.
Szûnjenek meg az egyéni és kollektív kiváltságok.
Biztosítsák az emberhez méltó élet alapfeltételeit
mindenkinek.
4. Ésszerû gazdálkodást,
mûködõ piacot, vegyes tulajdonú gazdaságot.
Állítsák le a pénzemésztõ és
környezetpusztító nagyberuházásokat, szüntessék
be a veszteséges nagyvállalatok támogatását,
vessenek véget a vállalkozás megsarcolásának.
5. Szabadságot, önrendelkezést
Kelet- és Közép-Európa népeinek.
Szûnjék meg Európa katonai, gazdasági
és emberjogi kettéosztása.
6. Semleges, független Magyarországot.
Vonják ki a szovjet csapatokat hazánk területérõl.
Töröljék a magyar ünnepek sorából nov.7-ét.
7. Felelõs menekültpolitikát.
A magyar kormány lépjen föl az emberi jogok
romániai megsértése és a magyar nemzetiség
elnyomása ellen. Szûnjék meg a rendõri szemlélet
és a diszkrimináció a román menekültek
ügyében.
8. Jogot a sztrájkra.
Biztosítsák az érdekvédelem, a követelés
és a szolidaritás szabadságát.
9. A bürokrácia és az erõszakapparátus
leépítését.
Oszlassák föl a Munkásõrséget.
10. Igazságot '56-nak, tisztességet
a forradalom mártírjainak.
Nyilvánítsák nemzeti ünneppé
október 23-át.
11. Nemzeti önbecsülést.
Adják vissza a nemzetnek demokratikus forradalmaink jelképét,
a Kossuth-címert.
12. A szólás és lelkiismeret
szabadságát.
Számolják föl a sajtó és hírközlés
állami monopóliumát, oszlassák föl az
Állami Egyházügyi Hivatalt.
(1989)
ÜNNEPI BESZÉD 1989. MÁRCIUS 15-ÉN
A független, demokratikus szervezetek soproni csoportjai nevében
tisztelettel köszöntöm városunk polgárait
legnagyobb nemzeti ünnepünk alkalmából. Magyarok!
Honfitársaim! Négy évtizede ez az elsõ alkalom,
amikor jelentõségéhez méltóan ünnepelhetjük
feledhetetlen szabadságharcunk emlékét, azt a nagyszerû
idõt, amelynek fénye 141 év távolából
is szívünkbe világít, és amelynek meg
nem valósult céljai mindmáig súlyos erkölcsi
parancsként köteleznek bennünket arra, hogy a reformkor
és a szabadságharc eszméiért - kiegészítve
korunk követelményeivel - ma is szüntelenül és
megalkuvás nélkül küzdjünk, s azokból
erõt merítsünk saját harcunkhoz. Sokan szégyenkezve
gondolunk arra, hogy volt idõ, amikor szorongva tûztük
ki a hitvallással is felérõ kokárdákat.
Nem fogjuk senkin számonkérni, de nem feledjük, nem
is feledhetjük, hogy - pofonok kíséretében, gumibotok
árnyékában - "ügyeletes lakájok"
a nemzetiszínû szalagot sokszor letépték. Tudjuk,
hogy egy mai "Mit kíván a magyar nemzet?" legtöbb
pontja egyezne az eredetivel; hogy a szabad sajtó, a cenzúra
eltörlése még mindig idõszerû, hogy a törvény
elõtt ugyan egyenlõek vagyunk, de vannak egyenlõbbek;
hogy a kormány még önmagáért sem felelõs,
nemhogy a nép elõtt; hogy parlamentünk még ma
sem valódi népképviselet; s mindeközben az ország
lakossága rohamosan szegényedik. E nehéz, válsággal
küszködõ jelenben lelkesítsen bennünket Petõfinek
a szabadság gyõzelmébe, a jobb jövõbe
vetett hite:
"Élni fogsz hazám, mert élned kell /.../
dicsõség
és boldogság leszen a te életed...
Végetér már a hétköznapi veszõdség,
Várd örömmel a szép, derûs ünnepet."
Mely célokért küzdöttek elõdeink
a reformkorban és a szabadságharc idején? Kölcsey
egy tömör mondattal így jellemezte:
"Jelszavaink valának: haza és haladás."
Mi sem elégedhetünk meg kevesebbel. Az elsõ:
a haza. Ez a szó számunkra mindenekelõtt a függetlenséget
jelenti, valamint nemzeti múltunk bátor és büszke
vállalását, amely mentes minden nemzeti gyûlölködéstõl;
magában foglalja az ország területi épségének
megõrzését, ifjúságunk és egész
népünk hazafias szellemben való nevelését;
a szomszéd államokban és a világon szétszórtan
élõ honfitársainkkal, de különösen
erdélyi magyar testvéreinkkel való szolidaritást;
s végezetül nemzeti tudatunk külsõ megjelenési
formáinak - ezeréves államiságunk történelmi
jelképeinek - szabad használatát, hivatalossá
tételét, utcáink, tereink nagyjainkról való
elnevezését. A hazára gondolva idézzük
Kossuth szavait: "A haza független csak demokrácia által
lehet." Olyan hazában akarunk élni, amelyben nem tiporhatják
lábban az emberi jogokat; olyan hazában, amelynek kormánya
szüntelenül a nép jólétén munkálkodik,
s a nemzet érdekeit tartja elsõdlegesnek, azokról
semmilyen körülmények között sem mond le. Gondoljunk
Deák Ferencre - akinek soproni utcanévtábláját
egy hazafiatlan, idegen érdekeket szolgáló korban
levették, s az mindmáig nem került vissza a helyére
- , gondoljunk tehát a haza bölcsére, aki történelmünknek
egy válságos idõszakában a következõt
mondotta:
"... amit erõ és hatalom elvesz, azt idõ
és kedvezõ szerencse ismét visszahozhatják:
de mirõl a nemzet, félve a szenvedésektõl,
önmaga lemondott, annak visszaszerzése mindig nehéz,
s mindig kétséges."
Fogadjuk meg hát ezen a szent ünnepen, hogy mi nem
mondunk le soha a nemzeti függetlenségrõl, hazánk
önállóságának gondolatáról,
s hazafias öntudatunk ápolásáról, emlékezve
Kossuth figyelmeztetõ szavaira:
"Vesztett csatákat ki lehet heverni..., de a nemzeti
megaláztatást bajosan."
A második jelszavunk Kölcseyvel: a haladás,
amely számunkra egyenlõ a demokráciával. Mit
értünk mi demokrácián? A demokrácia elsõsorban
a félelem nélküli életet jelenti. Mert a félelem
meg az elaljasodás ikertestvérek. Vagy - Bibó István
szavaival: "Demokratának lenni annyi, mint nem félni."
Azért követelünk tehát demokráciát,
hogy ne aljasodjon el a magyar, mert aki fél, az jellemében
lezüllik, az minden bûnre - besúgásra, árulásra,
elvei megtagadására, embertársai kíméletlen
elnyomására, szégyenletes megalázkodásra
- kapható lesz: nem mer véleményt nyilvánítani,
retteg az igaz szótól, s így válik szolgává.
Olyan világban akarunk élni, amelyben nem kényszeríthetik
megalázó módón "ordas eszmék"
megtapsolására az embert, amelyben nem vehetik el becsülettel
szerzett tulajdonát, ahol nincsenek koncepciós perek, nem
büntetnek senkit politikai véleményéért
számûzetéssel, börtönnel, tarkónlövéssel,
akasztófával, ahol nincsenek jeltelen gödörbe hányt
holttestek; de van demokrácia, virágzó piacgazdaság,
árubõség, szociális biztonság; s ahol
a többpártrendszerben szabadon politizáló, értelmes,
felnõtt állampolgár lelkiismerete szerint dönthet
a választásokon arról, hogy ki képviselje õt
az országgyûlésben és a tanácsházán.
Olyan világban akarunk élni, amelynek mindennapi életét
áthatják az emberi és polgári szabadságjogok,
mert ahogy Kossuth mondotta:
"Rend csak mivelünk lehet, kik a szabadság hívei
vagyunk. Szabadnak lenni annyit tesz, mint joggal bírni mindenre,
aminek gyakorlata minden másoknak hasonló joggyakorlatával
összefér. És ez a valódi rend, szabadság
nélkül rend nem lehet."
Így értelmezzük mi a demokráciát,
éppen ezért állunk szemben mindenféle diktatúrával,
mert a diktatúra és a demokrácia nem férnek
meg egymás mellett; s ezért utasítjuk el mind a baloldali,
mind a jobboldali politikai túlzásokat, hiszen a szélsõbaloldal
és a szélsõjobboldal egy pontban mindig találkoznak:
a diktatúrában. S ezért tekintünk vissza tisztelettel
és hálával történelmünk nagy forradalmaira
- 1848-ra, 1918-ra, és 1956-ra -, amelyek a nemzeti függetlenségért
és a demokráciáért küzdöttek, s arra
tanítanak bennünket, hogy szeressük hazánkat és
harcoljunk a demokrácia megvalósításáért.
"A jövendõ a demokráciáé". Fogadjuk
meg hát nemzeti ünnepünkön, hogy mi soha nem mondunk
le a demokrácia megteremtéséért folyó
harcról. Úgy legyen, ahogy Kölcsey kívánta
egykor hazájának:
"Isten virrassza fel e nemzetre a
teljes felvirágzás szép napját!"
(Elhangzott 1989. március 15-én, 11.00-kor a soproni Széchenyi téri Hûségzászlónál, Csepeli Sándor erdõmérnök-hallgató, Fidesz-tag elõadásában, kb. 5-6000 fõ elõtt. A beszédet Lõrincz Lajos szövegének felhasználásával többtagú, a demokratikus szervezetek képviselõibõl álló bizottmány írta.)
Copyright © 1997.,
ISE, Sopron |