![]() |
![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() |
A belső ellenőrzés célja:
A belső ellenőrzés független, tárgyilagos bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység, melynek célja, hogy az ellenőrzött szervezet működését fejlessze és eredményességét növelje. A belső ellenőrzés az ellenőrzött szervezet céljai elérése érdekében rendszerszemléletű megközelítéssel és módszeresen értékeli, illetve fejleszti az ellenőrzött szervezet kockázatkezelési, ellenőrzési és irányítási eljárásainak hatékonyságát. A jogszabályoknak és belső szabályzatoknak való megfelelést, valamint a gazdaságosságot, hatékonyságot és eredményességet vizsgálva a belső ellenőrzés megállapításokat és ajánlásokat fogalmaz meg a költségvetési szerv vezetője részére.
A belső ellenőrzés feladatai:
a) vizsgálni és értékelni a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési rendszerek kiépítésének, működésének jogszabályoknak és szabályzatoknak való megfelelését;
b) vizsgálni és értékelni a pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszerek működésének gazdaságosságát, hatékonyságát és eredményességét;
c)vizsgálni a rendelkezésre álló erőforrásokkal való gazdálkodást, a vagyon megóvását és gyarapítását, valamint az elszámolások, beszámolók megbízhatóságát;
d)a vizsgált folyamatokkal kapcsolatban megállapításokat és ajánlásokat tenni, valamint elemzéseket, értékeléseket készíteni a költségvetési szerv számára a költségvetési szerv működése eredményességének növelése, valamint a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési, és a belső ellenőrzési rendszerek, a belső kontrollok javítása, továbbfejlesztése érdekében;
e)ajánlásokat és javaslatokat megfogalmazni a kockázati tényezők, hiányosságok megszüntetése, kiküszöbölése vagy csökkentése, valamint a szabálytalanságok megelőzése, illetve feltárása érdekében;
f) nyomon követni az ellenőrzési jelentések alapján megtett intézkedéseket;
g) elvégezni a belső ellenőrzési tevékenység minőségértékelését;
h) a költségvetési szerven belül a nemzetközi belső ellenőrzési standardok és a „Belső Ellenőrzési Kézikönyvben” rögzítettek szerint tanácsadási tevékenységet ellátni.
A belső ellenőrzés megállapításainak nyilvánossága:
A belső ellenőrzés köteles a Pénzügyminiszter útmutatása alapján „Éves Ellenőrzési Jelentést”, illetve „Éves Összefoglaló Ellenőrzési Jelentést” készíteni, melyet a közgyűlés (tanácsülés) nyilvános ülésén megtárgyal.
Az Ellenőrzési csoport ügyrendje:
I.
Az Ellenőrzési Csoportban ellátandó feladatokhoz tartozó munkakörök
Belső ellenőrzési vezető
Belső ellenőrzési munkatárs I.,II.
Az Ellenőrzési Csoport általános és tevékenységi felügyeletét a jegyző látja el. Az Ellenőrzési Csoport belső ellenőrzési tevékenységét közvetlenül a jegyzőnek alárendelve végzi.
II.
Az Ellenőrzési Csoport feladatai
Az Ellenőrzési Csoport ellátja a Polgármesteri Hivatal belső ellenőrzését, és ellenőrzést végez az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési intézményeknél.
III.
Részletes feladatok
Az Ellenőrzési Csoport:
- vizsgálja és értékeli a pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszerek működésének
gazdaságosságát, hatékonyságát és eredményességét,
- vizsgálja a rendelkezésre álló erőforrásokkal való gazdálkodást, a vagyon megóvását
gyarapítását, valamint az elszámolások, beszámolók megbízhatóságát,
- vizsgálja és értékeli a folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési
rendszerek kiépítése és működése jogszabályoknak és szabályzatoknak való
megfelelését,
- a vizsgált folyamatokkal kapcsolatban megállapításokat és ajánlásokat tesz, valamint
elemzéseket, értékeléseket készít a Polgármester és a Jegyző számára a költségvetési szerv működése eredményességének növelése, valamint a FEUVE, és
a belső ellenőrzési rendszerek javítása, továbbfejlesztése érdekében,
- ajánlásokat és javaslatokat fogalmaz meg a kockázati tényezők, hiányosságok meg-
szüntetése, kiküszöbölése érdekében,
- nyomon követi az ellenőrzési jelentések alapján megtett intézkedéseket,
- a belső ellenőrzési tevékenység során szabályszerűségi, pénzügyi, rendszer- és
teljesítmény-ellenőrzéseket, illetve informatikai rendszerellenőrzéseket végez.
Részletes feladatait, az ellenőrzés eljárásrendjét, valamint a szakmai etikai kódexet a 41.676/2005. ügyszámú „Belső Ellenőrzési Kézikönyv” tartalmazza.
A belső ellenőrzési vezető feladatai:
Belső ellenőrzési munkatársak feladatai:
Vizsgálatvezető ellenőrként:
Beosztott ellenőrként:
Kiemelt belső ellenőrzési munkatársi feladatok:
Belső ellenőrzési munkatárs I.:
- A Belső ellenőrzési vezető távolléte esetén annak helyettese,
- folyamatosan figyelemmel kíséri az önkormányzati költségvetési szervek bérgazdálkodási rendszerére vonatkozó szabályokat.
Belső ellenőrzési munkatárs II.:
- folyamatosan figyelemmel kíséri az önkormányzati költségvetési szervek tervezésére vonatkozó szabályokat.
Kapcsolattartás a Pénzügyi Bizottsággal:
A Belső ellenőrzési vezető minden az önkormányzat belső ellenőrzésével kapcsolatos előterjesztés esetén részt vesz a Pénzügyi Bizottság ülésein. Személyes felelősség felvetése esetén a Pénzügyi Bizottság és az illetékes szakbizottság elnökének az ellenőrzési jegyzőkönyvet a Belső ellenőrzési vezető megküldi. Az év során a Pénzügyi Bizottság részére minden olyan belső ellenőrzési jelentést meg kell küldeni, amelyet a bizottság határozatában a Jegyzőtől igényel. Az éves ellenőrzési jelentést tájékoztatásul minden Pénzügyi Bizottsági tag megkapja.
Kapcsolattartás a sajtóval:
Az ellenőrzések tapasztalatairól a sajtó részére a Jegyző külön engedélye alapján – a személyiségi jogok védelmére vonatkozó jogszabályi előírások betartásával – adhat csak nyilatkozatot Belső ellenőrzési vezető, vagy az általa felhatalmazott belső ellenőrzési munkatárs.
A csoport dolgozói jogosultak az ellenőrzési okmányokon a munkakörük és besorolásuk megnevezése mellett iskolai végzettségüket és szakképesítésüket is megjelölni.
III.
Helyettesítés, kiadmányozás
A Belső ellenőrzési vezetőt távolléte vagy akadályoztatása esetén a belső ellenőrzési munkatárs I. helyettesíti.
A Belső ellenőrzési vezető - jegyző által fenntartott ügyek kivételével - gyakorolja a kiadmányozási jogot. Távolléte vagy akadályoztatása esetén az őt helyettesítőt illeti ez a jog. Ebben az esetben a kiadmányt erre utaló jelzéssel kell ellátni.
IV.
Hatályba lépés
Jelen ügyrend 2012. március 1. napján lép hatályba.